070-3260413 lizzy@lizzydewilde.nl

Storytelling als marketinginstrument is hot

Waarom? Omdat verhalen goed blijven hangen. Een goed verhaal dan. Een verhaal dat iets teweeg brengt. Herkenning, ontroering, verbazing, bewondering, blijdschap, schaamte… Als er dus iets gebeurt met de ontvanger. Dan blijft het verhaal hangen. Aan een haakje.

Elke consument en potentiële klant is een ontvanger

En elke ondernemer is een verteller. Huh? Ja, elke ondernemer heeft een verhaal te vertellen. Stel jezelf maar de vraag waarom je doet wat je doet, wat je drijft en wat je overwinningen en frustraties zijn. Schrijf het verhaal volgens het reis-van-de-held principe (je weet wel: de prins moet eerst een paar draken doden voordat hij het meisje kan trouwen) of laat het schrijven en voilá je hebt jouw – onderscheidende! – verhaal.

Hang je verhaal aan een haakje

Vervolgens zorg je ervoor dat jouw verhaal aan zoveel mogelijk haakjes komt te hangen. En óók dat er steeds een nieuw verhaal bijkomt aan die haakjes. Of liever gezegd: verhaaltje. Het hoeft allemaal niet groots en meeslepend te zijn. Als je maar met regelmaat iets van je laat horen en top of mind blijft. Door te bloggen, nieuwsbrieven te sturen of te posten op social media. Het mag klein zijn, kort, een hapklare brok, een casus, een handigheidje, een nieuwe tool, een verwijzing naar een artikel. Zoals ik nu doe bijvoorbeeld. Ik heb in tijden niet meer geblogd. Vanochtend kwam ik dit artikel tegen: Zo zet je storytelling effectief in op Sprout.nl. Ik dacht: handig, dat kan ik mooi gebruiken, die 7 tips van Henk Rijks en anderen wellicht ook. Heb ik meteen weer een blog.

Je hoeft het écht niet helemaal zelf te verzinnen

Er is al zo ontzettend veel bedacht, gemaakt en geschreven! Natuurlijk mag je het niet klakkeloos overnemen, maar ‘een beetje van mezelf en een beetje van maggie’ is prima. Met bronvermelding is het altijd goed. Vindt de maker ook fijn. En Google ook, want die houdt van originele content.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van jouw verhaal? Laat hieronder weten waar je mee worstelt en ik geef je tips!

Share